tisdag 7 april 2009

ögonblicket


För ett ögonblick försvann jag in i en värld med esbjörn svenssons trio, auktoritärt styre vs. demokrati, bloggar och grabbiga bilder från en skidresa. Men så plötsligt råkade jag snegla upp och ut genom de stora, rundade biblioteksfönsterna och fick se ett helt annat liv som pågår där utanför.
På grusgången glider en liten parvel fram på sin nya röda cykel, bilarna och spårvagnarna rullar skyndsamt förbi och krokusarna utanför haga kyrkan är i total blomning. Så tänker jag på påsk. Påskägg och att jag måste beställa tågbiljett så att jag kan få lite kvallitets tid med familjen och havet till helgen. Havet. Åh, vad underbart. Där finns min ro, min natur, där får jag kontakt med mitt innersta jag - och Gud.
I väskan ligger en tarragona och samsas om utrymme med en banan och några tuggummi extra. Ögonen är grumliga som en igen-ångad finländsk bastu. Nej nu är det dags att erkänna mig besegrad. Nu ger jag vika för mina mänskliga brister och pallrar mig hem till kalla bäcken och lämnar kunskapen att bero till morgondagen.

1 kommentar: