tisdag 21 april 2009

ktb - rena irritiationsmomentet ibland

Åter igen måste jag, med en smula fniss, uttrycka min misstycke över studenter på bibliotek som inte bryr sig om när de faktiskt stör andra. Tentaperioden är i full gång. Som vanligt har ALLA tentaperiod samtidigt. Smart. Not.. Hursomhelst är det proppat i bibblan till sisådär halv-femtiden, då folk börjar tröttna på krångliga ord och begrepp och beger sig hemåt. Men denna kompakthet av studenter gör att det stundom är omöjligt att välja sittplats. Helst sitter jag i något av de mindre salarna, gärna långt bak så att man har lite överblick. Idag var det för proppat och jag tvingades tränga in mig i ett hörn bakom en stolpe i stora läsesalen. Till min förvåning var det inte alls en dum plats. Att jag inte suttit här förut! Man känner sig sådär undangömd och lurig. Me like!

Åter till störigheterna. En man, lite äldre än de andra studenterna, skulle gissa i 40års åldern, klev in i en murgrön jacka, bitandes på ett äpple. Han slår sig ner några platser ifrån mig och trycker in lurarna i öronen - i vilka han delar med sig av en ljudlig dunka-dunka musik! Alla grannar vrider och vänder på sig i irritation, någon ler ett “han kan inte mena allvar” -léende och jag med dem. Nej, det är inte synd om honom, fast han inte har en susning om att ALLA hör hans musik. Dålig musik dessutom. Det är nåt man borde ha koll på när man är i den åldern. Det hör till rent hyfs!
Där fick ni en inblick i en students vardag… Avis?

Detta har jag i lurarna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar