torsdag 2 april 2009

lyckospridare

Ibland befinner man sig på ett humör, som inte är det ljusaste ljusa, men som liksom inte bara går att skaka av sig. Då funderar man (åtminstånde jag) på vad som är fel, vad som behöver ändras på för att det ska bli guld och gröna skogar igen.
Jag tror att i grund och botten är det bara en själv som kan göra en förändring. Första steget är att ändra själva inställningen. Ser du dig som en förlorare, varför skulle då någon annan se dig som en vinnare? Om du istället lyser som solen, varför skulle då någon tänka att "hon kanske inte mår så bra"? Det är det som finns på insidan, som speglar av sig på utsidan. Hur man gärna än vill verka lycklig, när man är olycklig, är uppdraget omöjligt. Det krävs en sjukt i huvvet bra skådespelare för att klara av det. Men om man skulle försöka på sig ett sådant skådespel, försvinner ju äktheten och sanningen om den man verkligen är, och då är man inte längre sig själv. Vem är man då?

Det finns speciella människor på denna jord, som faktiskt kan hjälpa en vid sånna tillfällen, inte genom att göra något speciellt - bara genom att vara sig själva. "Lyckospridare" kallar jag dem. Det är de vännerna du har runt omkring dig, som alltid verkar ha förmågan att vända mörker till ljus. Jag har en riktigt god vän som är just sådan. Han har varit med om så sjukt jobbiga saker när han var liten, hans liv är fortfarande inte problemfritt - precis som alla andras, men han väljer alltid - och då menar jag ALLTID - att se saker och ting från den ljusa sidan. En motgång kan leda till framgång, ett avsked från ett jobb kan leda till att man söker den där utbildningen man så länge tänkt söka - men som aldrig blivit av, den stora saknaden efter någon - gör att man istället njuter och uppskattar de vännerna man väl har.
Denne unge man umgicks jag med idag, och hans enkelhet och kärleksfullhet får mig alltid att må bättre. En lyckospridare smittar av sig. Hans sätt att se på livet smittade av sig på mig.

Så vänner, se er om efter lyckospridare och låt dem aldrig försvinna ur er närhet. När du minst anar det, är du själv en lyckospridare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar