onsdag 1 april 2009

fursten

Dagen började i ottan; diskussion med en massa statsvetare om hurvida vi bör tillsätta vår riksdag genom lottning eller inte. En gruppuppgift med syfte att "öka vår kunskap om att kunna diskutera, men också för att lära känna våra kurskamrater". Fint, eller? Jodå!
Lika fint var inte timmarna jag spenderat inne på KTB med att läsa Machiavellis "Fursten" som är kurslitteraturen tills imorgon. Man kan säga att jag är lite mer insatt i dåtidens (1500-talet) härskarteorier och ideologier. En sammanfattning;
- sikta högt för att nå ditt mål! Då når du ett högre mål, än om du hade siktat lågt.
- det är lätt att övertyga människor, men svårt att behålla deras övertygelse.
- för att bygga ett bra rike, krävs en bra grund.
- att vinna folkets vänskap genom förtryck, är inte det bästa sättet.
- det är säkrare att vara fruktad än älskad
Användbart? Tja, då var det det.. Användbart på min tenta också.

Jag hoppas verkligen att ni sitter utomhus på något trevligt ställe och njuter av aprilvärmen.
L-O-V-E-L-Y!
Oftast har jag mycket att säga, just nu - inte lika mycket. "Att tala är silver, att tiga är guld" säger ett gammalt visdomsord. Sant, mycket sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar