tisdag 14 april 2009

den ständigt återkommande besökaren - tentaångesten

Den där dråpliga och alldeles onödiga tentaångesten besökte mig på nytt. Det började igår när jag insåg att det faktiskt var nu det gällde, fler än en omtenta vill man inte ha! I samma ögonblick slog det mig att jag inte läst så mycket som jag räknat med och ett svart moln av tvivel började växa inom mig.
När det sedan begav sig till Vasa Viktoria förtydligades tveksamheten och mitt självförtroende befann sig på status noll. Men mina läppar brast ut i ett brett léende när jag upptäckte att två av frågorna funnits med som tidigare övningsfrågor! Ett lyckorus omfamnade mitt hjärta. Jag hade alltså läst dem, och pluggat på dem innan. Olyckligtvis tillhörde de kategorin av "frågor som är krångliga och säkert inte kommer med på tentan", så jag min dumma flane hade det lika kämpigt med dem ändå.
Jag skrev som en dåre i tre timmar, ordbajsade som en idiot, sedan dansade och sjöng jag ur mig all resterande energi i stans bästa gospelkör.
Nu känner jag mig utmattad men samtidigt lättad, för i nästkommande två veckor kan jag bojkotta tentaångesten och leva livsnjutarelivet! Trist är dock, att på den första dagen i mitt tjugotreåriga liv, kommer åkomman återvända igen.
Men men, det kunde ha varit värre.

1 kommentar:

  1. jag fruktar ständigt denna åkomma men fötränger den till den 24!

    SvaraRadera