lördag 16 maj 2009

upprörande krig



Innan man sätter sig ner för att plugga, är det alltid en vånda som inte går att beskriva. “Fyyyy vad tråkigt, jag vill inte” - så känner jag nästan alltid. Konstigt är väl inte det när man läser en kvadratisk, engelskspråkig, 700-sidor bok med namnet “The globalization of world politics”. Men idag berörde denna fakta-proppade-bok mitt hjärta på djupet. Förra året skaffade jag mig riktigt goda vänner i staten Bosnien Hercegovina Vänner som består, vänner som jag älskar och blir älskad av, vänner för livet. Det som gjorde mig ont i hjärtat idag, var att återigen bli upplyst om kriget som slutade där för 16 år sedan, ett krig som tog många liv och (enligt boken) orsakade våldtäkt för mellan 25000-35000 bosniska kvinnor. Serbiska soldater fick för sig att det var ett bra initiativ för att kunna beblanda de olika folkslagen. Denna mansdominerade värld som gjort så många, så mycket ont. Hjärtat i mig brast ännu en gång för detta tragiska folkslags öde, och min längtan efter att vara en ny Jean D’Arc väcktes på nytt i mig. Kanske slutar det med en juristutbildning ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar