måndag 4 maj 2009

ljuvliga vårdoft

De senaste dagarna har jag tagit spårvagnen hemåt, för att jag inte orkat vänta på bussen som tar sån hiskelig tid på sig om kvällarna, då den bara går 2 gånger i timman. På vägen mellan hållplatsen och min port, finns först en bro, sedan går man igenom en tunnel och alldeles innan man kommer till den intilliggande parkeringen intill mitt hus - går man på en liten upptrampad stig, omgiven av vackra träd. Tidigare har jag aldrig tänkt på träden som särskilt vackra, men nu när våren äntligen är här, kan man inte annat än att lägga vikt vid dem. De är beklädda med massvis av små, små vita blommor som sprider en stark söt doft. Luktsinnet går upp i extas varje gång jag trevar förbi, och jag måste alltid stanna till precis jämte ett av träden - blunda och ta ett djupt andetag - innan jag kilar vidare in till mig. Vilken underbar livsnjutning det är.

1 kommentar: