fredag 23 mars 2012

vem är medlaren.


Är det så att det i varje familj finns en medlare? En person som ser till att alla håller sams, lyssnar på de andra när de har det jobbigt, som tar ansvar när något händer och som håller ihop allting? Jag beundrar de starka personer som klarar av att medla, som orkar att inte ta konflikter, som fixar och håller ihop. Det är märkligt det där med blodsband. Vi är så mån om att bevara dem, kosta vad det kosta vill känns det som ibland. Och ofta är det någon stackare som är lite mer noga med det än andra, som är den där flitiga myran som drar varje strå till stacken för att den ska lyckas hålla ihop. Men vem är den där medlaren? Är det mellanbarnet? Det äldsta? Det yngsta? Eller är det bara den personen om fötts med just de vårdande genetiska ytterligheterna?
Jag bara undrar vad det är för ett mönster den personen väver, vad som gör att just den tar på sig så mycket ansvar. Och jag beundrar den. Jag beundrar medlaren.

1 kommentar:

  1. Briljant skrivet. Jag kan dock inte låta bli att undra om inte du är en sådan medlare, du verkar ju kunna mycket på området.

    SvaraRadera