tisdag 6 mars 2012

en pälsmössa.


Ingen, eller väldigt få, minns mitt inlägg om pälsmössa och att jag eftersökte en specifik dikt på ämnet; "En pälsmössa". Idag, mitt under en lärarledd lektion med talövningar, upptäckte jag att övningen var att läsa dikten - som jag så länge letat efter! Oj vilken positiv överraskning. Jag visste väl att jag skulle träffa på den nån gång, någonstans i framtiden.
En dikt som berört på något sätt, minns man. Den här dikten minns jag för att min låg- och mellanstadielärarinna, Birgitta, var så lång så lång och brukade alltid läsa denna dikt en eller flera gånger om året, när det var riktig vinter ute. Så här kommer den mina vänner, även om vintern inte är i sin fulla skrud ---> En Pälsmössa!


- En pälsmössa - av Britt G Hallqvist

En mössa, en pälsmssa
En isbjörnpälsmössa
En polarisbjörnpälsmössa

Fodrad ed flanell, ylleflanell, helylleflanell

Är bra att ha, en kväll, en stormkväll
En vintersnöstormkväll
En midvintersnöstormkväll

En polar, en polaris, en polarisbjörn
En polarisbjörnpälsmössa
Fodrad i vartenda hörn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar