lördag 24 mars 2012

plantering.

Att pyssla är så himla roligt! Igår var jag hemma hos en kompis som hade ett helt pysslerum. Om man blev avis.. Hon hade köpt en massa blomjord och skulle plantera lite olika kryddor, blommor och påskgräs. Snäll som hon är, den här kompisen, vilket alla mina kompisar är - annars hade jag ju inte varit kompis med dem - gav hon mig en påse jord. "Du kan ju få lite av mig, så kan du plantera om de där kryddorna du köpte, så kanske de håller lite längre." 

Och idag har jag planterat. Både planterat om och nyplanterat. Det blev basilika i den lite större vita krukan. Jag älskar basilika. Det luktar så himmelskt gott och lättar upp vilken maträtt som helst. Färska kryddor är mitt hemliga knep till att lyckas med maten. Att jag skulle plantera basilika, var inte så svårt att besluta. 
Men sen planterade jag påskgräs också. Tanken är att jag ska hitta mini-påskpynt att pryda det med. Jag passade på att så på en lång tallrik, som jag annars använder vid jul som adventsljusstake, och i två små burkar. 

Fick för mig att jag kanske kommer vilja ge bort en påskgåva till någon och då är ju en söt liten påskburk en rolig grej. Gräset tar cirka tio dagar på sig att bli ungefär tre centimeter.
Nu gäller det bara att vattna och vattna. Och vänta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar