lördag 17 oktober 2009

Ord har en sällsam makt

Under min gymnasietid hörde jag en predikan som hade rubriken "Ske dig som du tror". Predikanten ville få sagt att genom tro så går det faktiskt att ändra på saker. Det hela blev solklart för mig och min vän då vi kom på oss själva med att gå omkring i korridorerna, klagandes över att vi var så trötta. "Åh, jag är so trött. Jag är också så trött. Idag är jag så trött."
Ord har större makt än man tror. Genom att ändra det vi säger, kan vi förändra vår tro och därmed ändra vår vardag.
Just nu befinner jag mig i en liknande vardag och tror att det nu, efter några veckor, är dags att lägga om talet. Ordet "trött" ska inte längre få vistas i min mun, för då finns det en risk att det tar över och blir verklighet. Istället ska jag använda ordets kraft genom ord som pigg och livfull. Något att tänka på när man nästa gång talar negativt, om sig själv eller om andra. "Att tala är silver, att tiga är guld". I det ligger det en sanning.

2 kommentarer: