fredag 18 juni 2010

viktigt med diskussion

Det är så intressant var gång ni skriver kommentarer till mina inlägg. Då inser man hur mycket alla har att säga om tankarna jag för upp, att det egentligen behöver talas så mycket mer om allt detta, och att det förmodligen skulle kunna leda till många bra böcker/debattartiklar om olika livsfunderingar som - till min lättnad - verkar ha förändrats hos vår generation i jämförelse med tidigare generationer. Vi är resultatet av lärare som lärt oss tänka kritiskt, oavsett livsåskådning. Och kanske är vi resultatet på så bra det kan bli (med viss ironi) eftersom nästkommande generation, inte gör annat än att kritisera och befinner sig många gånger över allt och ingenstans. Kanske blir vi en sådan åldersgrupp som blir trötta på "allt som är tillåtet men inte nyttigt", att vi senare kommer fostra våra egna barn vänligt - men väldigt bestämt. Eller så är allt som någon kommenterat, "en åldersrelaterad fråga", och alla kommer bli visare med åren. Personligen hoppas jag på det sistnämnda.

Oavsett är jag stolt över att tillhöra en krets med vänner som inte bara instämmer med förgående talare, utan har egna åsikter - oavsett om de spretar åt olika håll. Vänner som inte lever livet i en liten ask utan som gärna öppnar upp tid, ord och hjärta för diskussion.
Och det är min plan under hela sommaren; att oavsett om vi befinner oss på olika platser i vårt avlånga land, kunna samlas bla. här och tala om viktiga saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar