torsdag 17 juni 2010

förebilder

En väninna berättade för mig, när vi talade om äktenskap, att många trott hon skulle förbli ogift med tanke på sin ”höga ålder” som singel. Hög ålder går att diskuteras, då tjejen inte passerat trettio, men inom frikyrkan är det en ovanlig ålder som singel då de flesta redan gift sig då – men gränsen höjs även här för varje dag som går. En vän till henne uttryckte en seriös tanke om att orsaken till hennes dåvarande civilstatus berodde på att hon var alldeles för mycket av en ledare., att grabbar har svårt för att ha en för självständig kvinna vid sin sida. Frikyrkans egna oskrivna regler utgår ifrån pastorsidealet, som bör ha en ”färglös” fru som ”bara sitter med”. Gamla ideal från förr sitter i, mer än vad vi tror. Jag vill tillägga att detta givetvis inte gäller alla, och som tur är, är i stor förändring.

Redan under min folkhögskoletid diskuterade vi detta ämne och killarna varnade oss tjejer för att bli allt för självständiga om vi över huvud taget var inställda på att gifta oss. Det skulle innebära att om man som tjej vill dela livet med någon, måste man först och främst vara riktigt snygg, och vissa saker bör undvikas: bli pastor, vara lovsångsledare, föreståndare, driven, affärskvinna, egen företagare … Detta fenomen gäller inte bara inom kyrkan, utan även resten av världen. Senast den här morgonen kritiserades uthängningen av kvinnor i media av Jens Lapidus i SVT:s morgonprogram. Kvinnan är mer utsatt än mannen. Det krävs så mycket mer av henne för att hon ska vara bra, för att hon ska bli accepterad, bli godkänd.

Nu till min ljuspunkt, som faktiskt är dagens mest omtalade kvinna i vårt land just nu: Kronprinsessan Victoria. Hon är en förebild för alla unga kvinnor vill jag påstå. Hon är självständig, driven, påläst och kontrollerad. Men dessutom är hon vacker, kvinnlig, varm och moderlig. Allt detta trots att jag inte känner henne, men allt detta genom bilden hon förmedlat. Om Victoria, som har mest osynlig makt i vårt land (verklig makt har hon ju faktiskt inte, men ändå besitter hon väldigt mycket makt, drav kallar jag den osynlig) och mest bevakad av oss alla, lyckas träffa en man som är beredd att stå vid hennes sida och stötta henne i resten av sitt liv – trots att hon är Sveriges mest uppmärksammade kvinna - då har vi i frikyrkan inget att oroa oss för längre. All eloge till Daniel- som vågar - som är den moderna mannens förebild.

6 kommentarer:

  1. du har så rätt så. jag har haft flera killar som sagt att de finner mig skrämmande för att jag är så självständig och inte ber om ursäkt för allt. och så jag singel också.. ;) så visst är det så..

    fin ny bild på dig mary!

    kram

    SvaraRadera
  2. Det är lite komiskt på något sätt. Jag diskuterade det här med en vän för ett tag sen, vi kom nog fram till att drömtjejen är precis den person som killarna på din folkis aktade sig för. "bli pastor, vara lovsångsledare, föreståndare, driven, affärskvinna, egen företagare". Kanske har det med ålder och personlig utveckling att göra, jag vet inte, jag känner ju inte dem heller.

    Såhär ser jag på saken; kvinnor som "spelar" dumma och maktlösa inför män är det osexigaste som finns. Det är väl bilden som förmedlas i vårt samhälle, att det är det vi män vill ha. Tyvärr känns det som om man stöter på det alldeles för ofta, jag antar att det beror på att det fungerar på vissa män. I mina ögon behöver man verkligen inte vara framgångsrik eller intelligent, men egen vilja, egna åsikter, förmågan att dra egna slutsatser utan att någon annan gör det åt en, det beundrar jag.

    Personlighet och självständighet är viktiga saker som fysisk attraktion aldrig kan väga upp. Stand up for yourselves!

    SvaraRadera
  3. Words dave! Kul att det finns killar som tänker så!

    När jag har snackat med killar om det här så verkar det som att tjejen gärna får vara intelligent och självständig MEN samtidigt vill de vara ledaren som tar hand om henne, tjänar mest etc. Fast man kan ju vända på det och fundera på vad vi tjejer förväntar oss av killar. Det kanske är samma traditionella syn där!?

    SvaraRadera
  4. Det där med att tjäna mest pengar har nog en botten i vad man har för syn på att tjäna pengar i största allmänhet. Har man som mål och mening i livet att tjäna mycket pengar (vilket verkar vara ett ytterst tråkigt mål!) ser man väl det som ett nederlag när andra, t.ex. en partner, lyckas bättre. Drar man likhetstecken mellan pengar och makt i sitt liv så blir det nog lätt så. En av flera anledningar till att inte låta pengar styra ens handlingar.

    SvaraRadera
  5. finig. jag gillar att ha dig så nära mig genom din blogg, verkligen bra skrivet! och sant. det är verkligen dags att det blir lite förändring! och vilket bröllop sen, nu har jag tydligt höjt mina krav till daniel westling-gränsen.

    SvaraRadera
  6. Det finns en felaktig teologisk ståndpunkt inom frikyrkan som inte är genomtänkt(den finns i kyrkan i övrigt också), nämligen den att "ursynden" enbart handlar om att människan blir högmodig och hävdar sig själv. Detta stämmer i hög grad på många män med personlighetsdrag åt det hållet. Men det behöver inte alls stämma i samma grad för kvinnor. Kvinnor kan ibland behöva frimodighet och våga att inte se ner på sig själva. "Ursynden" handlar om att människan inte längre funkar eller är som den var tänkt från början, männen kanske drar i allmänhet åt högmod, kvinnor mot att se ner på sig själva och dra sig tillbaka. I båda fallen behövs en balans mot det som var tänkt från början. Män kan nog känna sig hotade av kvinnor som börjar ta plats, det är högmodet och självhävdelsen som börjar sätta igång hos männen då hävdar jag :)

    Jag tror sådana saker bidrar till hur vi tänker inom kyrkan. Det är ganska osynligt och egentligen förödande att ingen funderar över hur vi tänker i kyrkan, hur vi fått och formar vår teologi.

    När män och kvinnor kan få mötas på samma nivå såsom det var tänkt från början, när dessa är påväg mot kristuslikhet, då fungerar och stärks förhållandet dem emellan och kan inte brytas. Det förhållandet kraftgörs till ett evigt hållande och giltigt förbund.

    SvaraRadera