söndag 13 juni 2010

närhet som bekräftelse?

Många gånger har jag och mina tjejkompisar diskuterat problemet med det påtagliga fenomenet med fysisk närhet i frikyrkokretsar. Förgående generation växte upp med "syndakatalogen", en regelbok över sex, alkohol, förhållandet till pengar, utséendeideal med mera. Min egen generation har istället satt sig emot det mesta och funnit någon slags medelväg i alltsammans, medan generationen efter verkar stå utanför allt vad återhållsamhet innebär och skulle kanske istället behöva ett pekfinger då och då. För en tidsedan talade jag med en kamrat som berättade hur tonåringar, uppväxta i kyrkan, gör någonslags revolt och utför sexuella handlingar för/åt varann under fredagskvällarna - under tiden för ungdomssamling - vilket inte fanns på kartan när jag själv var i samma ålder! Vad har hänt?
Jag tror att allting handlar om ett bekräftelsebehov hos varje människa som växer och växer ju längre ner i åldrarna man kommer. Världen idag är inte densamme som för tio år sedan. Alla ska vara snygga, alla ska göra karriär, alla ska tjäna pengar, alla ska bli berömda och samtidigt ska alla vara älskade. Det är sorgligt att man inte ens inom kyrkan, där målet är att alla ska vara accepterade och älskade för dem de är, lyckas stå emot världens tryck i dessa frågor och kan erbjuda en plats för trygghet och värme.
Under nazismen utfördes experiment där man bl a. ville man ta reda på hur länge ett barn kunde överleva utan att få fysisk närhet. Man lade nyfödda bebisar i ett rum, gav dem mat och bytte blöjor på dem när det behövdes, men såg till att ge dem så lite fysik närhet som bara var möjligt. Det visade sig att barnen mådde så dåligt, att de dog efter bara några dagar.
Alla behöver fysisk närhet. Men, det är skillnad på att GE och TA den, samt på vilket /vilka sätt man gör det. I dagens frikyrka har den fysiska närheten vänner emellan, nästan blivit ett substitut till pojk/flickvän. En kompis som inte var van kyrkobesökare, sa till mig efter en kväll i husvagnen på en ungdomskonferens för en massa år sedan: "Jag har varit på många fester, men jag har aldrig upplevt att någon klängt sig så på mig, som här."

Åter igen frågar jag mig; vad håller vi på med? Vilka signaler sänder vi ut till människorna runt omkring oss? Vad är vi för slags förebilder för dem som kommer efter? Själv är jag en person som tycker om att krama mina vänner för att på så sätt visa hur mycket de betyder för mig. Men det finns gränser, och när det kommer till dessa frågor, ifrågasätter jag mig själv lika mycket som någon annan. MEN, som alltid annars, har jag inga bra svar, bara en mängd frågor.
Dock är ett säkert; vi människor är i behov av närhet och att bli bekräftade. Därför vill jag uppmana oss alla: Bekräfta villkorslöst. Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig.

4 kommentarer:

  1. du är så bra maria. o det är ju sant, detta himla bekräftelsebehov.

    SvaraRadera
  2. Bekräftelse på ett villkorslöst sätt, är väldigt bra sagt. Föräldrar kan vara bra på att bekräfta sina barn när de gjort något bra i skolan osv, i kyrkan får man bekräftelse när man gjort något. Även om detta är bra saker, att bekräfta när någon har gjort något bra, kan inte bekräftelsen enbart finnas när en handling har gjorts. Den läxa man lär sig blir så småningom att bekräftelse fås när man presterat och gjort något. När bekräftelsen borde ges för att en människa finns och är som den är. Och det är precis som du säger, att bekräfta villkorslöst.

    Jag tycker att du ger svar på frågorna du ställer, den yngre generationen du beskriver är i behov av vägledning. Dessa har kanske växt upp med 70-talister som levt i syndakatalogens tider, deras reaktion blir då att aldrig säga ifrån någonting. Dessa ungdomar kanske inte får några fingervisningar eftersom föräldrar och medelåldern inte vågar ge den. Detta är väldigt förenklat men det ligger något i det.

    Det som behövs är en balanserad fingervisning, en balanserad bekräftelse och en balanserad andlighet. En sundhet och enkelhet, detta är kanske något vi kan bidra och tillföra med i Sverige idag?

    SvaraRadera
  3. wow! nu är bloggen lika snygg som den är bra! Du får 5 av 5 civapi!

    När det gäller inlägget, tjaa vad ska man säga? Det är så sant och sorgligt på samma gång. Undrar om vi (kyrkan) någonsin kommer hitta balansen. Jag tänker på bibelversen "Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt". Så enkelt. Så komplext.

    SvaraRadera
  4. håller med om bekräftelsebehovet. men själv tycker jag att frikyrkan funnit en rätt shysst balans vad gäller fysisk närhet.

    jämför med den svenska dualismen mellan strikt, professionell, främlingsrädd (sitta själv, tyst på bussen) vardag och supa-knulla-"one night stand" helg (väldigt generaliserat).

    naturligtvis finns det också i frikyrkan extremer och motreaktioner - men inte i samma utsträckning, enligt min erfarenhet!

    är inte i frikyrkan så mycket längre, men minns generellt från min uppväxt den fysiska beröringen som varm, kramig, naturlig, mellanmänsklig (och ibland flörtig med vissa tjejer såklart). suveränt!

    SvaraRadera