söndag 6 september 2009

Det finns godbitar i kyrkträsket

Hur hittar man rätt i församlingsträsket en stor stad erbjuder?
Svårt. Till en början går man på första intrycket, känslan, den upplevda Gudsnärvaron, kanske predikan. Sedan lyssnar man på goda vänners råd, eller både och samtidigt. Därefter börjar man analysera och resonera hurvida den ena är bättre än den andra eller den andra slår den ena. Då blir det hela genast mycket klurigare. En god vän uppmanade mig mitt i denna röran om att "sluta leta efter den perfekta församlingen, för när du väl börjar gå dit - är den inte perfekt längre". Så sant.
Idag blev jag så besviken för att ingen ville gå med mig på gudstjänst i den kyrka jag längtat efter att gå till - hela sommaren. Istället fick jag känna mig övertalad av invitationen en annan nyfunnen vän gav mig igår, till en kyrka som har gudstjänst lite senare om söndagarna. Ganska smart faktiskt. Trötta unga vuxna kan sova ut - men ändå hinna med kyrkan. Alldeles för sent enligt min mening, jag hade ju varit vaken jättelänge och började slumra till. Men jag följde med, då jag till råga på allt, bor nästan granne med byggnaden. Och där, möttes jag av en alldeles fantastisk Gud, genom ljuvlig och hjärtlig lovsång och visa ord. Jag är helt säker på att Gud planerat det hela. Han vet alltid vad som är bäst. Och detta var verkligen bäst, helt vad jag behövde.
Därefter mötte jag Honom igen, åter igen genom musik, bara i en lite annorlunda tappning. Lyssna själv vet jag. Jaerv är jätteduktiga och riktigt bra. Inte bara hjärtat gungade, även mina trötta fiolfingrar fick sig en sväng om.
Kyrkträsket finns fortfarande, men nu har jag iallafall blivit introducerad till några godbitar som jag tidigare missat.

1 kommentar:

  1. Kyrkträsket... Det finns alltid två sidor, ta vara på den bästa! /u

    SvaraRadera