söndag 22 mars 2009

Karriärfantast?

Vad är grejen med att alla ska göra karriär? Vad räknas med att göra karriär och vad är att misslyckas? Finns det fler som mig, som låter sig påverkas, ofrivilligt, av detta “vinna eller försvinna” tänk?
Om karriär handlar om att arbeta med något man tycker är roligt, att hela tiden utvecklas men samtidigt kunna njuta av livet tillsammans med vänner och familj - då vill jag ha det. Men om karriär innebär maktlystenhet, pengabegär och “tänk på dig själv och skit i andra” etiken , då är karriär ingenting jag vill komma i kontakt med.
Hur ska man tänka när man ska välja vad man ska komma att jobba med i större delen av sitt liv? Svårt, svårt…
Svaret ligger nog i att arbeta med något man faktiskt tycker är någorlunda roligt (eftersom allt inte kan vara roligt jämt) att göra. Vad är viktigast för dig i ditt arbete? Att du träffar människor, får baka bröd, försöka sälja så mycket som möjligt att en produkt eller kanse vara kreativ i ett skapande? Inget jobb är alltid en dans på rosa moln. Det ultimata-super-duper-roliga-skrattiga-jobbet finns tyärr inte min vän.. Men det finns jobb som tar dig fasligt nära den definitionen! Men det är bar DU som avgör vilket/vilka arbeten som kan göra det.

Att välja yrke är för övrigt nästan som att välja parfym. Den parfym som doftar sådär ljuvligt i din näsa - det är också den som trivs bäst i dina hudporer och kommer sprida en underbar arom när vinden fläktar runt din hals! (Så beskrev i alla fall en hudterapeut det för mig en gång..)

Min favoritparfym sedan ett tag tillbaka är Viktor & Rolfs flowerbomb - namnet, är som ett körsbär på bakelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar