söndag 19 februari 2012

dagbok.

Skriver du dagbok? Det gör jag, eller jag rättare sagt försöker skriva dagbok. Det började redan när jag var liten. Då skrev jag många detaljerade texter om kärlek och familjen och vänner och - kärlek. Ja, det mesta handlade nog om killar, och kärlek.. I en av böckerna vet jag att jag skrev upp namnen på alla killar som jag frågat chans på och som svarat "ja"(de jag varit ihop med alltså:). Ganska bisarrt egentligen, att samla alla på ett ställe. Det var Robin, Tobias, Emil, Robin igen osv...
Nu för tiden handlar det inte så mycket om olika killar (eller jo, det står ju ett och annat om en viss kille..) men jag skriver för att minnas när saker och ting hände. Jag har fått för mig att det kan vara roligt för framtiden att veta vad som skedde i mitt enkla oglamorösa liv. Just nu är dagboken en femårsdagbok, med några få rader för varje dag - allt för att minska prestationen och öka skrivlusten. Ibland hjälper dock inte alls, för nästan varje vecka måste jag "skriva ikapp". Men jag gillar det också på nåt sätt, för då behöver man inte binda upp kvällarna och energin på att skriva dagbok. Jag kan göra det de kvällar då jag är ensam och inte har så mycket annat på agendan. 
Det roligaste med en femårsdagbok är att man kan läsa vad man gjorde förra året på dagens datum. Och ju fler år man skriver i den, desto fler år kan man "följa" och påminna sig om tidigare år. Det är som att hjälpa minnet på travet lite grann. Och det händer nästan jämt att den lilla texten får mig att känna känslorna som jag kände när jag skrev den, återuppliva den dagen en gång till - fast i en mycket kortare version.

Ett utdrag ur min dagbok. 
Om ni blir sugna, kan jag rekommendera den boken jag har; AJASTO, från Almanacksförlaget. Jag köpte min på Lidl för 199 kr, men har sett den i välsorterade bokaffärer också. Förresten, det är ju dags för bokrean snart. Jag är sugen på att börja läsa mer om kvällarna, istället för att se på tv. Har ni några tips att bistå med?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar