onsdag 7 april 2010

den lilla samlingen - den viktiga församlingen


Igår var det rep. Det är alltid lika underbart, även om det kan kännas skitjobbigt innan man kommer dit. Sånna känslor får jag ofta när jag ska göra något som har med min tro att göra. Då är det en enorm uppförsbacke med stånk, stön och suckar innan jag når krönet och upplever strålande solsken och glädje.
För många i vår eminenta sammansättning av fantastiska röster och olika personligheter, är veckans rep inte bara ett rep, utan också en gudstjänst. Det är tid som går åt till att umgås med andra som tror på samma sak, längtar efter ett uns av helighet som bara Gud ger, vilket alltsammans tillgodoses i ett kravlöst möte med skaparen - genom svängig sång från och till och ända in i själen.
Det är ett sätt att lyssna på ropet, frågorna, nyfikenheten inifrån ett bultande hjärta. Det finns så många fler. men det poängterar och visar på det viktiga i att umgås, träffa, prata med andra människor som tror på samma sak. Jesus talade aldrig om att umgås i stora sammankomster. Däremot poängterade han att där två eller tre är samlade, finns han mitt bland dem. Den lilla församlingen - om den så är en stor församling, en hemgrupp eller ett möte med några vänner - är den den viktiga församlingen.

Bilden är lånad från SOLIDs hemsida som du hittar här.
Här är några låtar vi repar på just nu.
Missa förresten inte vår medverkan på Gospelfestivalen i Gbg. Kolla här för tid/plats.

1 kommentar:

  1. (För att du ska slippa tigga :)

    Jag tror stort på den lilla församlingen.

    SvaraRadera