fredag 30 april 2010

citat Gardell

Kollade just på de två sista avsnitt av den "gudsförbryllande" serie som givit mig både frustration, intresse, glädje, förståelse och förvirring de senaste veckorna. Ett nytt citat, som inte kommer bli ett "dagens tema" här på bloggen - don't you worry, men som även detta ändå har etsat sig fast i min mänskliga hjär(T)na och står utanför min förmåga att bara sudda ut.
Jonas Gardell; "Jag har nu kommit så långt i mina studier att jag säkert kan säga, ja nästan bevisa att - Gud inte finns.
Å ändå så tror jag, likförbannat."

1 kommentar:

  1. Jo det finns ju en hel del Teologiska föreställningar i Europa och Sverige som domineras av en viss inriktning. Det är med högsta sannolikhet sådana studier Gardell har tagit. Problemet är dock att Europa helt ignorerar andra inriktningar inom forskningen. Det är knappast ett vetenskapligt riktigt förhållningssätt. Jag har stött på de mesta resonemangen från den falangen men jag vet också att dessa inte är särskilt bra i många fall. Att Gardell tror sig nästan kunna bevisa att Gud inte finns är skrattretande. Men utifrån den inriktningen som är härskande i Europa så är det inte konstigt om han går mot en sådan föreställning.

    Det finns en hel del man kan diskutera när det gäller detta och detta är väl några första inledande tankar, hoppas det kan ge lite insikt. /Joseph

    SvaraRadera