tisdag 15 december 2009

Feelgood-listan

När jag bodde i Jönköping umgicks jag mycket med två speciella tjejer. När vi skulle hyra film tillsammans blev det alltid problem. En gång slutade det med att vi befann oss i hyrbutiken i en och en halv timme, utan ett gemensamt förslag. Den ena tjejen var tokig i romantiska komedier, vilket resulterade i att jag blev anti. Istället ökade jag på passionen för krigsfilmer och drama. Men nu har jag ändrat uppfattning. Romantik och komedi är feelgood-filmer som verkligen kan värma hjärtat. Jag älskar't.
Förra hösten spenderade jag på Hawaii, öarnas ö. Där träffade jag en trevlig amerikan, som senare utsåg mig till tipsare för sin hemliga klubb. Klubben består av ett gäng grabbar som träffas en kväll i månaden för att se en riktig tjejfilm. Min upgift är att ge förslag på filmer. Det ni!
Här finns en lista på filmer man bara måste se! Har du inte råd att hyra alla, kolla in icefilms [funkar bäst för firefox].
Listan [inte i någon speciell ordning och med filmer som saknas!]:
Stolthet och fördom
Under the greenwood tree
Emma
The girl with the pearl earring
Casanova
Dirty Dancing
10 things I hate about you
Cayote Ugly
Step up 1+2
Bride Wars
27 Dresses
The Proposal
The wedding date
The Holliday
Pretty Woman
How to lose a guy in 10 days
Bridget Jones
The devil wears prada
Sex and the city - the movie
When Harry met Sally
Sleepless in Seatle
Notting Hill
Love Actually

3 kommentarer:

  1. Passionen för krigsfilm och drama tycker jag inte att du ska tappa :) Ibland så är det rogivande när en snubbe står och pepprar med ett vapen mot ett antal onda terrorister/fiender, och manligt framförallt...
    Jag kan hålla med om att det är skönt med filmer som gör en glad, speciellt om man lever sig in i berättelser och situationer väldigt lätt.

    SvaraRadera
  2. haha gumman då, det va ju du jag och Eric.. inte Henna. Vilken kväll alltså. Kommer tom ihåg vilken film det blev sen. och så fia-spelandet på det. Mysigt hade vi! :) /Ida

    SvaraRadera
  3. Krgsfilmspassionen finns kvar. Var så säker! Det kommer en lista på de filmerna också nån dag.. :)
    Ida; jag minns mycket väl hur det var! Men det var ju på grund av henne som vi inte lyckades hyra nån annan film. Och Hans stora kärlek till sin fru (vilket man får uppmuntra!).

    SvaraRadera