lördag 24 december 2011

julstories.

När vi väl är samlade kring matbordet, går munnarna i ett på min familj. Till en början fick min pappa agera lyssnare, men även han har smittats av vårt hetsiga samtalssätt. Ikväll är vi en trio som samlats. Sorgligt kan tyckas, men vi njuter till fullo av att få tid att prata, sova, och bara vara. Inte passa upp någon än oss själva. Men det är klart, ett och annat barn hade inte gjort något...
Hur som helst så älskar jag när mina föräldrar berättar om hur de hade det när de var små. Pappa hade barnflicka tills han var fem, mamma åt sin första banan och sin första apelsin när hon var mellan 6-7 år och hon med hela sin familj hade klätt upp sig i finaste kläderna när de gick på bio för första gången och såg "Snövit" när hon just fyllt nio.
Alla de där grejerna har ju hänt innan jag fanns och när man sitter och lyssnar på sina föräldrars historier känns det som om att man står öga mot öga med tiden. Mina föräldrar fanns när den första diskmaskinen kom, när ett kilo kött kostade mindre än tio riksdaler, och när telefonerna innehöll allt man kan tänkas behöva. Det är så himla häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar