fredag 23 december 2011

ananas och julgran.

I vår gran hänger en ananas. Det kan tyckas lite märkligt, men den vittnar om en svunnen tid. Tiden då jag fick förmånen att spendera hela hösten på andra sidan klotet, närmare bestämt i Kona på Big Island, Hawaii. Den inhandlades i en liten julbutik i Honolulu som hade massvis med fint julpynt, bland annat denna fina glaskula. Och jag fraktade den i handbagaget hela vägen också. Det var fint att den höll så bra tycker jag.
När jag var liten var det alltid mamma som klädde granen. Den fick bara iklädas små minilampor, glitter, röda julkulor och stjärnan i toppen. Men jag envisades med att de gamla klockorna och grankulorna i olika färger också skulle få vara med, och hon gav med sig. Den lilla domherren och den lilla talgoxen får också vara med. Och trots att granen byts ut vare år, varav detta år inte blir representerat som ett av de bästa granåren, så återkommer alltid trygghetskänslan av "vår" gran. Julpyntet gör rätt mycket faktiskt. Min farmor hade alltid flaggor i sin gran, vilket jag kommit på är väldans tjusigt, men min vapendragare höll inte alls med. Så hoppet om flaggor i en framtida gran är svagt.
Det bästa med granen är ändå doften. En plastgran skulle aldrig komma på tal. Julstämning för mig är att känna grandoften i näshåren och "en storbandsstjärna på julmusik" i öronen. Då är det jul. Nu är det jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar