tisdag 1 februari 2011

det bor ett monster i mig.

Vissa dagar drar fram det värsta ur mig. Från en sprallig glad tjej kommer ett pessimistiskt odjur som förmultnar allt som kommer i dess väg. Inga komplimanger i världen kan få de att se solens ljus.. Eller jo förresten, varma ord, tröstande kramar och förlåtande närhet kan visst förändra det mörka till raka motsatsen - ljus och glädje. Hur allting går till, varför det egentligen ensamma och ledsna odjuret får sin plats, är ett mysterium. Nja, eller mer eller mindre ett mysterium. Lingondagar kan vara orsaken, men det får alldeles för ofta skulden för en massa saker som de faktiskt inte bär skulden till. Stress, ångest och känslan av otillräcklighet är snarare förklaringen. En varelse som känner sig liten liten inne i det där skalet, tar sin utformning i ett monster, eftersom det inte vågar visa sitt riktiga jag. Det finns så mycket att skylla på och jag vet inte om det är normalt. Jag vet bara att jag är jag. Och just nu har den lilla lilla varelsen fått aningen bättre självkänsla och mod, tillräckligt för att orka ta tag i det riktiga livet med en sprudla glädje.

1 kommentar:

  1. For what it's worth, ibland faller låtar in i huvudet på mig, kom att tänka på den här låten av Tomas Andersson Wij när jag läste det här inlägget.

    Vissa dagar
    är som brunnar
    jag bara rinner emot.
    Där allt samlats
    all oro
    jag aldrig har förstått.

    Vissa dagar
    vågar jag tänka
    att ett sätt
    är att bara ge upp.
    Andra dagar
    vågar jag ta det
    för vad det är.

    Vissa vänner
    är som sjöar
    jag ser botten på.
    Hos andra vänner
    skulle jag aldrig
    söka tröst.

    Det finns stunder
    då jag slocknar
    ser alla
    som bara drog förbi.
    Andra stunder
    då jag kan ta det
    för vad det är.

    Vissa drömmar
    är så starka
    att de krossar en.
    Andra drömmar
    mer som löften
    om man kan ge dom tid.

    Det finns tider
    då jag kämpar
    för att livet ska följa
    min plan.
    Andra tider
    då jag kan ta det
    för vad det är.

    SvaraRadera