måndag 13 september 2010

Kroppen - ett tempel

Hela kroppen hänger ihop på ett alldeles magiskt sätt! Det undgår ingen som börjar på min utbildning. Anatomi är inte alltid jätteroligt, då mina förkunskaper inte är senast uppdaterade, men det senaste har jag insett hur viktigt det är att ta hand om sin kropp. Visst förnyas den ständigt, men den är inte utbytbar på något sätt. Vi ska stå ut med den hela livet. Snacka om att man kommer gräma sig gråhårig när man kommit över 70, om man aldrig tränat en enda muskel eller ätit onyttigt i hela sitt liv. Det ÄR magnifikt hur kroppen utvecklas och formas i ett liten mamma-mage och sedan fortsätter konstant hela livet ut. Kroppen ska vara vårt tempel, dvs vi måste ta hand om den.
Därför kan det bli sjukt frustrerande när adrenalinet och tankarna håller en vaken om nätterna, och ett fullspäckat liv håller en sysselsatt om dagarna.
När friskheten drabbat mig är det dags att ta hand om mig tempel.

3 kommentarer:

  1. YES!
    Så länge avsikten med träningen är friskhet och inte fåfänga är det helt sunt och som det ska vara!
    Jag tror på en Gud som har skapat oss och att han vill att vi tar hand om den kropp han har gett oss.
    ...För att vi ska må fysiskt väl!

    Att pressa på gym i desperat fixering vid att få de där snygga musklerna eller fasta rumpan tror jag däremot inte på.
    Det kallas fåfänga, och det är något som äter upp oss inifrån!

    Att ha välsvarvad kropp är inte samma sak som fysiskt välmående och definitivt inte psykiskt.
    Träna lagom så att kroppen mår bra och klarar dina vardags-sysslor utan förslitning. Ät rätt och lagom, så du får i dig all näring du behöver utan att äta för mycket skräp, och utan att svälta dig själv.

    Någon som mår bra och är trygg i den man är skiner. Någon som skiner är mycket mer attraktiv än den med en kropp närmast mediaidealet.

    Ta hand om din kropp, men glöm inte din själ!.
    Det låter klyschigt, men insidan ÄR viktigast!!!

    SvaraRadera
  2. Är det någonting jag lärt mig under min utbildning inom kemi, cellbiologi och anatomi så är det att gud finns. Livets mirakel är det absolut mest imponerande och fascinerande som finns på denna jord. Att bara gå ut i naturen och förundras, själavård precis utanför husknuten.

    SvaraRadera
  3. det är verkligen coolt när man tänker på hur allt hänger samman. Mer anatomikurser åt folket!

    SvaraRadera