torsdag 7 april 2011

kakrörelsen.

Vi har en fin liten rörelse i min klass. Varje vecka bakar någon fika till allihop, vilket både stärker gemenskapen och piggar upp veckorna. Den där fikan får alltid hurra-rop och ger léenden. Det är fantastiskt vad en liten grej kan göra människors liv ett uns bättre. Vi är ca 30 i klassen, varav en av oss har full koll på vem som ska baka och när (det är inte jag, det är någon mer välorganiserad än mig!) och allt går ihop hur bra som helst. Tänk vilken bra grej, man får fika varje vecka hela året i skolan, och samtidigt bara behöva baka en vecka och ta med sig och bjuda. Jag gillart'.

Veckans kaka: silviarutor. Jag undrar varför de heter så. Men så heter de iallafall!

Här är det busenkla receptet utifall att du blir väldans sugen..
Ingredienser
6 ägg
6 dl strösocker
3 dl kallt vatten
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver

Glasyr
200 g smält margarin
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
Kokos

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader, lägg bakplåtspapper omlott i en långpanna eller smörj och bröa långpannan.
2. Rör ihop ägg och socker.
3. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret och sedan vattnet.
4. Grädda i drygt 15-20 min. Kolla med sticka! Låt svalna.
5. Smält margarin. Blanda i övriga ingredienser till glasyren och koka några minuter under ständig omrörning.
6. Bred ut på kakan och strö på kokos. Skär sedan i bitar.

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar