måndag 5 juli 2010

Snilleblixtar.

Alltför ofta är jag dålig på att höra Guds röst. Hör ingenting, men det är inte heller alltid så självklart vad man ska lyssna efter. Jag önskar jag vore bättre, önskar jag hörde mer, men jag skulle behöva få en eldskrift på väggen för att vara säker på att jag uppfattat allt rätt. Men idag gick jag på magkänslan, när jag gick tillbaka till sängen för att läsa ett kapitlet i min bibel, som jag bara kom att tänka på lite snabbt. I samma tanke påmindes jag om att om jag inte skulle gå och läsa direkt, skulle det inte bli av på hela dagen. Och så lästa jag. Ett kapitel skrivet av en uppgiven David (Psaltaren) som skrev till Gud i frustration, i en tid då Han verkade väldigt långt bort. Precis en sån psalm jag behövde läsa, för att förvisa mig om att Gud fortfarande är vid min sida. En snilleblixt är inte dumt ibland..

2 kommentarer:

  1. vet du, jag tycker du är bra på att höra Guds röst. Det är nog bara så att du inte alltid är medveten om att det är just han som snackar. Gud använder dig på så många sätt. Det är stort!

    SvaraRadera
  2. Sålänge vi inte stänger formerna för hur Gud ska tala till oss så är vi på god väg tror jag.

    Eldskriften är en uppenbar form som är möjlig i vissa tider och stunder då Gud vill visa något speciellt, i Daniels bok så uppenbaras Guds hand så att alla kan se den skriva på väggen med eld. Det är en otroligt tydlig uppenbarelse. Men detta hade ett syfte, Daniel som gav uttydningen skulle bli den tredje störste i riket, allt detta för att Gud ville bevara sitt folk och hela frälsningshistorien.

    Kan man förvänta sig eldskriften hela tiden? Jag tror inte det.
    Men Gud talar till oss i impulser, i tankar, anden låter oss minnas Jesu ord och talar till oss genom Bibeln. Men inte bara genom bibeln, anden kan tala genom allt, filmer, människor, tankar, i kön till affären, vid soffan.

    Samtidigt kan det vara svårt att urskilja vad som är Guds röst i allt, vi lever i en tid då vi översköljs av information. Kanske är det så att vi behöver stänga av alla andra röster runt om oss innan vi kan fokusera och höra Guds röst i vardagen.

    Men framförallt så kan vi inte fördöma oss själva om vi inte lyckas höra Guds röst, jag tror att vi hör den mer än vi är medvetna om i vardagen. Anden lever ju i oss som troende och leder oss i våra tankar.
    Vi kommer med tiden att lära känna Guds röst ju mer vi lär känna Gud, om Samuel står det detta:
    "Samuel hade ännu inte lärt känna Herren och ännu inte fått ta emot hans ord." (1 Sam. 3:7)

    Under tiden så får vi pröva oss fram, men för det mesta tror jag att vi känner igen att det är Gud som talar när han gör det, och när det är viktigare saker på gång så är det ingen tvekan om vem det är som talar.

    Som vanligt några enkla tankar utifrån dina reflektioner.

    SvaraRadera